Ten rok szkolny minął bardzo szybko. Jak to jest w zwyczaju naszego przedszkola dzieci z wszystkich grup przygotowują z okazji
zakończenia roku szkolnego przedstawienie dla rodziców, a starsze grupy żegnają dzieci odchodzące do szkoły. Tak też było i w tym roku tylko troszkę w innej formie. Ze względu na sytuację epidemiczną w naszym kraju i brak możliwości wspólnego występu wszystkich grup, przedstawienie z okazji zakończenia roku szkolnego zostało nagrane w formie filmu. W tym roku tematem przewodnim przedstawienia była „Wakacyjna podróż". Każda grupa wybierając się na wakacje „odwiedziła" inne miejsce i tak: grupa I – morze, grupa II – las, grupa III - góry, grupa IV – Mazury, grupa V - miasto.
W filmiku nie zabrakło także pożegnania starszaków, którzy od września udają się do szkoły.
W dniu 23 czerwca dzieci z grupy V w ramach nagrody za zajęcie pierwszego miejsca w „Kampanii Rowerowy Maj” miały okazję
wyjść do centrum kreatywnej technologii „KREATECH” na warsztaty z robotyki.
Wizyta ta była pełna wrażeń. Była to podróż do świata nowoczesnych technologii, przybliżająca nowinki techniczne ostatnich lat. Podczas pobytu w CKT dzieci mogły korzystając z instrukcji własnoręcznie wykonać własnego robota, później go zaprogramować, a następnie wziąć udział w walkach robotów i grach turniejowych oraz poznać tajniki elektroniki. Tutaj nauka stała się zabawą i zaangażowała każdego.
Warsztaty z robotyki dla dzieci to nauka programowania i rozwój logicznego myślenia w formie dobrej zabawy. Podczas zajęć dzieci uczuły się tworzyć algorytmy, współpracować w zespołach, wzmacniały umiejętności manualne oraz wyobraźnię przestrzenną.
W czerwcu w grupie I została zakończona realizacja projektu edukacyjnego „Czy wiesz gdzie mieszkasz?- moje miasto rodzinne
Kraków”. Celem projektu było rozbudzenie w dzieciach poczucia więzi i zainteresowania ich własnym miastem rodzinnym. Wiedzę swą dzieci wzbogacały podczas realizacji tematów kompleksowych w okresie od lutego do czerwca na temat:
- nazwy rodzinnej miejscowości i historii pochodzenia jej nazwy;
- wyglądu herbu, flagi Krakowa i hejnału z Wieży Mariackiej;
- głównych zabytków Krakowa (poznanie Rynku Głównego i Sukiennic, Dzwonu Zygmunta; Kościoła Mariackiego, Zamku na Wawelu, Smoczej Jamy) i legend z nimi związanych (np. Legenda o Hejnale Mariackim, O gołębiach krakowskich; Ballada o Smoku Wawelskim)
- ludowego stroju krakowskiego i jego elementów
- wybranych krakowskich zwyczajów i tradycji np. konkursy szopek krakowskich; Lajkonik; Krakowskie kwiaciarki; Krakowskie obwarzanki
- zabaw, piosenek i tańców regionalnych
Dla uatrakcyjnienia zastosowane zostały różne formy i metody pracy oraz urozmaicone środki dydaktyczne. Były to:
- filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne oraz wirtualne spacerki po Krakowie
- oglądanie ilustracji, zdjęć, albumów i książek o Krakowie;
- słuchanie legend krakowskich przy ilustracjach i rozmowy na ich temat oraz wierszy, opowiadań i ciekawostek na temat Krakowa (np. że Kraków był kiedyś stolicą Polski);
- słuchanie hejnału i piosenek krakowskich oraz nauka wybranych piosenek np. „Hej na Krakowskim Rynku” ; „Krakowiaczek jeden”
- zabawy w formie opowieści ruchowych, zabaw zręcznościowych „Gimnastyka ze Smokiem wawelskim”; układanie puzzli; ubieranki, kolorowanki
- wzbogacany systematycznie kącik regionalny np. w mapę Polski z zaznaczeniem położenia Krakowa, herb i flagę Krakowa; oryginalne stroje krakowskie: damski i męski.
W realizację projektu zaangażowali się także rodzice, którzy pomagali w założeniu grupowego kącika regionalnego o Krakowie (mapy, książki, albumy, pamiątki z Krakowa itp.) a także niejednokrotnie byli informatorami dzieci na dany temat.
Efektem wiedzy dzieci zdobytej podczas trwania projektu zostały lapbooki dla 3-latków – „Kraków -moje miasto”; prace plastyczno-techniczne dzieci (np. wykonane przez dzieci flagi Krakowa, wykonana przez dzieci mapa Krakowa itp.) zaprezentowane w holu przedszkola oraz fotografie zrobione podczas zajęć i umieszczone na stronie internetowej.
W grupie II została zakończona realizacja projektu edukacyjnego Kraków w tańcu i piosence.
Dzieci miały okazję pogłębić i utrwalić wiedzę na temat swojego miasta Krakowa za pomocą różnych środków wyrazu. Dzięki pomocy Rodziców w grupie powstał Krakowski kącik bogaty w ciekawe eksponaty, stroje, książki, smoki, i inne akcesoria. Kącik ten cieszył się ogromnym zainteresowaniem i aktywnością naszych dzieciaczków. Dzieci poznały i utrwaliły melodie z Krakowem związane : Krakowiaczek jeden, Przyleciał ptaszek z Łobzowa, Płynie Wisła płynie.... Krakowskie kwiaciarki, Lajkonik i inne. Wprowadzone legendy przybliżyły dzieciom dzieje i historię Krakowa. Zatańczony Krakowiak przyniósł naszym Mamom wiele wzruszeń a wykonane samodzielnie czerwone krakowskie korale były prezentem z okazji Dnia Mamy.
Spacerek po Krakowie co prawda w formie wirtualnej nauczył dzieci rozpoznawać i nazywać najważniejsze zabytki Krakowa: Kościół Mariacki, Sukiennice, Wawel, Krakowski Rynek. Z ogromnym zainteresowaniem dzieci słuchały Dzwonu Zygmunta i Hejnału z Wieży Mariackiej.
Zwieńczeniem naszych działań była praca plastyczna powstająca przy piosence Krakowskie kwiaciarki o takim samym tytule. Zaangażowanie i aktywność dzieci była w tym temacie imponująca. Mamy ogromną nadzieję, że rozbudziłyśmy zainteresowanie i miłość do naszego pięknego miasta wśród przedszkolaków.
Dzień Dziecka w tym roku obchodzony był bardzo hucznie i przez kilka dni. Dlatego też dnia 8 czerwca dzieci z naszego przedszkola udały się do Parku Krowoderskiego, gdzie czekała na nich ciuchcia. Kolejka zabrała dzieci w niezwykłą wyprawę, podczas której uśmiech nie schodził z ich twarzy. Mamy nadzieję, że ten dzień zostanie zapamiętany przez dzieci i będzie miłym akcentem zakończenie obchodów tego tak ważnego w życiu każdego dziecka święta.